kronik yorgunluk

Kronik Yorgunluk

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Yorgunluk hissinin belirgin olduğu zamanlar vardır. Yorgunluk hissi daha yoğun bir şekilde 6 ay boyunca yaşandığında “Kronik Yorgunluk” olarak adlandırılır. Kronik olan kısım, dinlenmenin yorgunluğu azaltmamasıdır. Odaklanma, dikkati sürdürememe problemi, unutkanlık ve uyku problemleri ek olarak görülmektedir.

 

Kronik yorgunluğa sebep olan psikolojik faktörler

Kronik yorgunluğa sebep olan psikolojik faktörleri ele alacak olursak;

  • Mekan/Durum Değişikliği: Yeni bir işe başlamak ya da bir hastalık geçirmek gibi yaşamınızı etkileyen bir durum kronik yorgunluğu ortaya çıkarabilmektedir.
  • Hayal Kırıklığı Yaşamak: Bir hedefe ulaşmak için kişinin kendini zorlaması stres yaşamasına sebep olduğu gibi hayal kırıklıklarına da neden olur. Mükemmeliyetçi tutumlar ve başarmak zorunda hissetmek altta yatar. Özellikle profesyonel iş hayatında verilen bazı sözlerin yerine getirilmemesi sonucunda kişi daha çok umutsuzluğa kapılır.
  • Stres: İş yerinde stres ortamı ve agresif çalışma tarzı, günü hem zihnen hem bedenen yorgun kapatmanıza sebep olabilir. Bunun yanı sıra aile problemleri, arkadaş ilişkilerinizdeki endişeli durumlar da etkendir.
  • Depresyon, nevroz, yaygın anksiyete bozukluğu görülen kişilerde görülme oranı daha yüksektir.

 

Kronik yorgunluğa sahip kişilerin başlıca yaşadığı sıkıntı dikkat dağınıklığıdır. Araç kullanma, beden gücü gerektiren bir iş tanımının olması kişiyi bu durumda tehlikeye sokabilir.

Uyku sorunları yorgunluğun sürmesine neden olabilir. Çok fazla uyuma isteği olduğu için kişi kendini daha iyi hissetmekten ziyade kişiyi yenilenmiş, canlanmış hissettirmeyebilir.

Kronik yorgunluk olan kişinin günlük ilişkilerinde bozulmalar görülebilir. Bunalma hissinin artmasıyla saldırganlık ve sinirlilik de artar. Bu durum insan ilişkilerinde bozulmalara sebep olur.

Rutin işleri yerine getirmede güçlük yaşanabilir. Olumsuz düşüncelerin etkisiyle oluşan yorgunlukla beraber isteksizlik baş gösterir. Bu da günlük işlerin aksamasına, bazen yapılamamasına neden olur.

Hayatın her alanında dengeli bir yaşam sürmek önemlidir. Bununla ilgili kişi kendine hedefler koyabilir. Sosyal yaşantısını hareketlendirecek etkinlikler planlamak ve bu planları hayata geçirmek gerekir. Kişi, yorgunluk nedeniyle etkinliklerini ertelemesine engel olmalı.

Aktif olmanın yanında dengeli bir dinlenme sistemi de geliştirmeli. Bu bir zaman sonra aktivite ve dinlenme dengesi olarak hayatın rutini haline gelecektir.

 

Yazar: Psikolog Sadiye Akbulut