obi-onyeador-qXfD_nG4j-U-unsplash

Salgın Döneminde Korkularımızla Nasıl Başa Çıkabiliriz?

Koronavirüs büyük bir kesimini olumsuz olarak etkiledi. Küresel bir krize neden oldu. Bu süreç yeni bir sürece girdiğimizin göstergesi. Birçok şey salgın sonlandığında değişmiş olacak. Ama en başta bize “bir” olmayı, dünyanın tek evimiz olduğunu hatırlatan bir anımsatıcı niteliği taşıyor.

Salgın döneminde yaşadığımız “korku” çok mantıklı ve dost bir duygudur. Korku duygusu tüm canlılar için evrenseldir. Tehditlere karşı uyanık tutmayı sağlar. Kendimizi korumak için gerekli mücadeleyi “korku” duygusu ile veririz. Tıpkı bir “sensör” gibi tehlikelere karşı korunmamızı sağlar.

Korku duygusunun yarattığı kaygı bu dönem belli bir seviyenin altında veya yukarısında olması bize zarar verir. Kaygı düzeyindeki artış bir anda düşmanımız oluverir. Bizi hataya sürükler. Sonrasında psikosomatik birtakım rahatsızlıklar kapımızı çalmaya başlar.

Salgının ülkemizde görülmeye başladığı ilk hafta birçok kişinin uykusunda, iştahında, iletişimlerinde bozulmalar oldu. Bu normal kabul edilebilir. Ortaya çıkan bu durumla etkin mücadele etmeye başladığımızda, başımıza gelen bu travmanın karşısında güçlü durmaya başladığımızda aslında hayatın devam ettiğini, kontrolü elden bırakmadığımızı kendimize göstermiş oluruz.

Peki bu “korku”nun bizim üzerimizdeki etkisini kontrol altında tutmak için neler yapmamız gerekiyor:

  • Salgından korunmak için aldığınız temizlik tedbirlerini günlük yaşantınızı fazla etkilemeyecek, rutin akışınıza engel olmayan şekilde seviyelendirin.
  • Fedakarlıklarınızı, kendinizi unutmayacak kadar gerçekleştirin. Karantina sürecinde evde her zamankinden fazla yapmanız gereken işler olsa bile bunu adil bir şekilde ev halkına paylaştırın.
  • Belirsizliklerinizi giderin. Eğitim, finans, sağlık, istihdam gibi konularda birçok belirsizlik yaşadığımız bu günler bizi daha da kaygılandırıyor. Netlik kazandırmanın elimizde olduğu konuları ailemizle veya bireysel olarak ele alarak gelecek yılı planlayın.
  • İletişimde kalın. Arkadaşlarınız ve ailenizle gün içerisinde mutlaka online veya telefon aracılığıyla temasta olun.
  • Paylaşın. Yeteneklerinizi, bilginizi, yapabileceklerinizi paylaşıp faydalı olmak size iyi gelecek. Hiçbir şey yapamıyorsanız, sokak hayvanları ile yiyeceklerinizi paylaşın. Bu sizin ruh sağlığınıza korumanıza iyi gelecek.

Salgın devam ediyor ve stresör tamamen ortadan kalkmış değil. Bu durum ile başa çıkmanın yollarını bilsek de uygulamak sadece bizim elimizde. Kendinize fiziksel ve ruhsal olarak iyi bakın. Bu dönem bitip keyifli günler geldiğinde, bu süreçten en az hasarla çıkmış olmak gayemiz olsun. 

Yazar: Psikolog Sadiye Akbulut