İş Hayatında Mindfulness

Farkındalık hem iç hem de dış uyaranlara yakından dikkat etmeyi içeren bir süreci gerektirir. Mindfulness, kendiniz ve çevreniz hakkında yüksek bir farkındalık duygusu inşa etmenize yardımcı olur. Böylece, düşüncelerinizin ve duygularınızın farkında olurken, onları yargılamaksızın kabul edersiniz. Fark ettiğiniz duygu ve düşünceleriniz sebebiyle hızlı bir duygusal tepki verme eğiliminizden de kurtulursunuz. 

Mindful bir çalışanın, işyerinde olup bitenleri yargılamaksızın algıladığını ve dürtüsel tepkiler vermeksizin sadece çevrelerinin farkında olarak bilgi edindiklerini söyleyebiliriz. Bunun bir sonucu olarak da işlerine, diğer meslektaşları ve yöneticileri ile ilişkilerine de ön yargısız yaklaşırlar. 

Mindfulness kurumlar ve çalışanlar için oldukça geniş bir yelpazede fayda sağlamaktadır. Genel perspektiften baktığımızda, çalışanların refahını ve performansını artırır, işten zevk alma ve göreve bağlılık bakımından gelişime destek sağlar. İşyerinde bilinçli farkındalığın sağladığı faydalara daha detaylı bakacak olursak bunları yedi ana başlıkta ele almak mümkündür;

1.Gelişmiş Sosyal İlişkiler 

Mindfulness, bir dizi bütüncül farkında olma süreci aracılığıyla, empati ve tepki esnekliği yoluyla işyerinde olumlu sosyal bağlantıları geliştirmeye yardımcı olur. Bu nedenle, mindfulness egzersizlerini uygulayan çalışanların meslektaşlarını tepki göstermeden ve yargılamadan kabul etme olasılığı daha yüksektir. Bazı araştırmalar, farkındalık eğitiminin sosyal bağlılıkla bağlantılı olabileceğini öne sürmüştür. Bu veriler aynı zamanda farkındalığın işyeri ilişkilerinde ve organizasyonun başarısında oynayabileceği önemli rolü vurgulamaktadır. 

 2.Mindfulness ve Dayanıklılık 

İşyerinde farkındalığın bir diğer yararı da dayanıklılığı teşvik etmesidir. Mindfulness, bireylerin başkalarına olumlu yaklaşmalarına yardımcı olur ve duygulanımı uygun şekilde düzenleyip tepkiselliği azaltarak onları başkalarının olumsuz duygu ve ajitasyonlarından korur. Buna ek olarak, işyerinde dayanıklılık kişilerarası veya görevle ilgili stres faktörlerini minimize etme konusunda önemli rol oynar. 

 3.Gelişmiş Görev Performansı 

Mindfulness, görev performansı ve genel performansı çeşitli yollarla artırır. Araştırma sonuçlarına göre bilinçli farkındalığın daha az bilişsel başarısızlıkla (unutma, dikkat dağılması ve gaflar gibi) ilişkili olduğu görülmüştür. Bu nedenle Mindfulness egzersizlerinin işyeri performansının artmasına katkı sağlarken, kaza ve hataları önleyeceği düşündürmektedir. 

 4.İş Tatmini ve Motivasyon 

İş hayatında zorlayıcı bir durum ile karşı karşıya kalındığında, farkındalığı yüksek bir çalışan sadece duygusal olarak tepki vermek ve olup biteni yargılamak yerine daha uyumlu bir duruşla olayı değerlendirmektedir. Bu nedenle iş yerindeki stres kaynakları daha proaktif bir yaklaşımla yorumlanır ve çalışan işinden daha fazla tatmin olur. Mindfulness, alışılmış ve otomatik işleyen davranış ve düşünceleri azalttığı için bireyin temel değerleri, ihtiyaçları ve motivasyon kaynaklarına yönelik farkındalığını da arttırır.  

 5.İş Stresi ve Mindfulness 

Bilinçli farkındalığın önemli olmasının bir başka nedeni de çalışan stresiyle mücadele etmeye ve stresi yönetmeye yardımcı olabilmesidir. Bilindiği gibi kronik stres, başta iş stresi olmak üzere toplumda yaygın bir sorundur. Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Enstitüsü’ne göre, çalışanların %39’u “iş yerinde sık sık veya çok sık stresli” olduklarını dile getirmişlerdir. İşyeri stresinin sadece bireyler üzerinde değil, aynı zamanda organizasyonların etkinliği ve gelişimi üzerinde de önemli bir etkisi vardır. Dolayısıyla, mindfulness eğitiminin, işyerinde deneyimlenen stresi azaltmaya ve dayanıklılık oluşturmaya yardımcı olmak da dahil olmak üzere, çalışan sağlığı ve zindeliği için kanıtlanmış pek çok faydası vardır. 

 6.Gelişmiş Çalışan Bağlılığı 

Bilinçli farkındalık, bağlılığı artırabileceği ve tükenmişliği azaltabildiği için işyerinde ciddi bir öneme sahiptir. Çalışanların işlerine yatırım yapmalarının, daha fazla çalışan memnuniyeti, daha düşük işten ayrılma eğilimi ve artan örgütsel vatandaşlık davranışları ile ilişkili olduğu bilinmektedir. Dolayısıyla, mindfulness eğitimleri ve egzersizleri, özellikle yüksek stresli ve yüksek tükenmişlik getiren işler söz konusu olduğunda, kuruluşların çalışan bağlılığını geliştirmelerini sağlayabilir. 

 7.Değişimle Başa Çıkmak 

Günümüz iş hayatında, değişim işyerinin baskın bir özelliklerinden biridir. Mindfulness, çalışanların deneyimledikleri bu örgütsel değişimle başa çıkmasına yardımcı olabilmektedir. Araştırmalar, işyerinde deneyimlenen her tülü değişiklik çabalasının genellikle başarısız olmasının büyük bir nedeninin çalışan direnci olduğunu gösteriyor. Bilinçli farkındalık, çalışanların değişimle başa çıkmasına yardımcı olduğu için örgütsel değişimle ortaya çıkan iş kontrolünün kaybıyla ilişkili stresi azaltmaktadır. 

Yazar: Psikolog Merve Çom

Yola Çıkış Sebebimiz

Nerede, hangi vardiyada, kiminle ve ne işte çalışırsa çalışsın, konuşmaya ihtiyacı olduğu an yanında olmak.