İnsan insana kurulan iletişimin özünde “anlam” yer alır. Anlamak ve anlaşılmak sağlıklı bir iletişimin temel koşullarıdır. Aynı kökten türeyen ve benzer anlamlar taşıyan iki kelimenin yolu da empatiden geçer.
Sosyal hayatta olduğu kadar iş hayatında anlaşılmak da insan için önem taşır. Bu noktada çalışanlarınıza, ekip arkadaşlarınıza anlayışla kulak vermek, içinde bulundukları durumu anlamaya çalıştığınızı onlara hissettirmek iş yaşamı için önemli bir koşuldur.
Empati kurmak, kilit bir iletişim becerisidir. Ekip içi çatışmaları çözmeyi, daha üretken ekipler kurmayı, iş arkadaşları ve müşterilerle daha sağlıklı ilişkiler geliştirmeyi sağlar.
Empati Nedir?
Empati, başkasının duygusunu tanıma, anlama, paylaşma ve başkasının davranışlarının arkasındaki motivasyonu veya bir duruma karşı bakış açısını anlama ve içselleştirebilme yeteneğidir.
Bir başka deyişle empati, başkalarının ruh halini anlamanıza yardımcı olacak içgörüyü sağlar.
İş Yerinde Empati Nasıl Geliştirilir?
Empatiyi kurabilmek için, kendi bakış açımızı bir kenara bırakarak, olayları objektif bir şekilde değerlendirmemiz, karşımızdaki kişinin bakış açısından görmemiz gerekir.
Böylece, ilk bakışta karşımızdaki kişinin aşırı duygusal, inatçı veya anlamsız gibi görünen davranışlarının, o kişinin önceki bilgi ve deneyimlerine dayanan bir tepki olduğunu anlayabiliriz.
1-İş arkadaşlarınızın size anlattıkları konuları dikkatle dinleyin.
Mesajın tamamını anlamak için karşınızdakinin sözünü kesmeden dinlemeniz olayın bütününü daha rahat anlamanızı sağlayacaktır.
2-Konuştuğunuz kişinin sıkça kullandığı kelimeleri ve duyguları fark edin.
Ses tonları veya vücut dilleri size ne söylüyor? Duygularını anlamaya çalışın.
3- Empati kurduğunuzu hissettirin.
Ekip arkadaşınız kendisine empatik yaklaştığınızı fark ettikçe konuşmanın yönü değişmeye başlayacaktır.
4- “Bence” ile başlayan, kendi inançlarınızı vurgulayan cümlelerden kaçının.
Açık fikirli olmak, empati kurmak için önemlidir. Cümlelerinizde, ilgili konuya objektifçe yaklaştığınızı belirterek öznel ifadelerden kaçının.
5- Farklı fikirlere anlayışlı olun.
İş süreçlerinde farklı fikirlerle karşılaşabilirsiniz. Bu konuda anlayışlı olmak iş süreçlerinin gelişimine katkı sağlayabileceği gibi ekip için iletişimin de daha sağlıklı olmasını destekleyecektir.
6-İş arkadaşınızı bazen yanlış anlayabilirsiniz.
Böyle zamanlarda kendisini daha fazla açıklaması için net sorular sorabilirsiniz. Doğru soruları sormak, karşınızdaki kişiyi anlamanın en basit ve doğrudan yoludur.
7-Empati göstermenin tek bir “doğru yolu” yoktur.
Örneğin, ekibinizde, evde yaşadığı bir sorun nedeniyle işine odaklanamayan bir arkadaşınız olabilir. İzin verip onu eve göndermek yerine, ona hangi yaklaşımı tercih ettiğini açıkça sorabilirsiniz.
8-Empati sadece kriz zamanları için değildir.
Aynı yere baksak da farklı bakış açılarını tanımak büyük bir yetenektir. İletişim süreçlerini kolaylaştırabilir.