Koronavirüs salgını, çalışanları psikolojik olarak olumsuz etkilediğinden ve duygusal bir travmaya yol açtığından dolayı, kuruluşların rahatlık seviyeleri de olumsuz etkilendi.
Çalışanların psikolojik durumlarının, verimliliğe olan etkisine dair farkındalığın arttığı bir dönemdeyiz. Salgının yaratmış olduğu kriz sırasında hem işlerin sürekliliği hem de çalışanların fizyolojik sağlıkları için işverenler aksiyonlar alırken, bir yandan psikolojik sağlıkları da dikkate almak gerekiyor. Bu konuda tüm sektörlerdeki insan kaynakları profesyonellerinin rolü daha da önemli hale geliyor.
İnsan kaynakları profesyonellerine en çok ihtiyaç duyulan zamandayız. Çalışanların psikolojik olarak nasıl güvende hissedebileceklerini ele alan stratejilere ihtiyaç var. İşte bu stratejilerden bazıları:
- Stresin arttığı durumlar, çalışanlar için yönetilemez hale gelebilir. Çünkü stres kaygıya ve paniğe yol açar. Bazı çalışanlar da başa çıkabilmek için psikolojik olarak rahatlamaya ihtiyaç duyarlar. Gevşeme egzersizleri, rahatlatıcı müzikler çalmak veya düzenli molalar vermek stresi yönetmek için uygun adımlar olabilir.
- Çalışanların heyecanlarını ve motivasyonlarını kaybetmemeleri için onları üretken tutmaya devam edin. Üretken kalmalarına yardımcı olacak herhangi bir şeye ihtiyaçları olup olmadığını sorun.
- Her zamanki gibi bir dönemde olmadığınızı konuşun. Evet birçok departman etkilenecek. Yavaşlayan işler, iptal edilen seyahatler olacak. Bunların sorun olmadığını ve beraber halledeceğinizi anlatın.
- Kendi stresinizi paylaşarak empati kurduğunuzu hissettirin. Yaşanılan endişelerin evrensel olduğunu paylaşın.
- Evden çalışma düzenine geçecek çalışanlarınız için güçlendirme programları hazırlayın. Hatta gerekirse evden çalışma düzeni üzerine eğitimler düzenleyin.
- Farklı kanallar üzerinden (mail, telefon, Skype, diğer çevrimiçi araçlar) iletişimde kalmaya devam edin. Ekibin diğer üyeleri ile iletişim halinde olup olmadıklarını takip edin.
- Koronavirüs teşhisi alan çalışanların ifşa edilmemesi önemli konulardan biridir. Bu konudaki saygılı duruşunuz ve gizlilik çerçevesindeki politikanıza dair size olan güvenlerini güçlendirin.
- Çalışanlardan koronavirüs sonrası karşılaşabilecek sorunlarla ilgili birçok soru gelecek. Bu soruların size sorulmasını kolaylaştıracak iletişim kanalları oluşturun. Kolayca erişebilecekleri güncel bir “Sık Sorulan Sorular” belgesi paylaşın.
- Fiziksel ve ruhsal sağlık durumları ile ilgili sohbetler edin.
- Kurumsal psikolojik danışmanlık hizmetleri ile anlaşarak çalışanlarınızın faydalanmasını sağlayın.
İşler şu anda alışık olduğumuz gibi değil ve yeni normale alışmak zaman alacak. Belirsizlikleri giderirken ve yeni rutine ayak uydururken, tüm ekip birbirinize destek olacağınızı unutmayın.
Yazar: Psikolog Sadiye Akbulut